UITGELEZEN :

Recensies van nieuwe werken die u in de Amelior-bibliotheek kunt raadplegen of ontlenen.

MAAK ZE GEK!

Veel ondernemers klagen dat ze te weinig klanten binnenhalen via internet. Verrassend, want de online bestedingen groeien gigantisch.

Wat zou er met je bedrijf gebeuren als je website bezoekers wildenthousiast worden en de link naar iedereen doorsturen? Als duizenden mensen zich spontaan aanmelden voor je nieuwsbrief? Zou dat extra omzet opleveren?  

In dit boek krijg je een aantal tips voor opvallende online marketing, plus een groot aantal voorbeelden. Die laten zien:

  • hoe je jezelf onderscheidt door iets te zeggen wat niemand anders zegt;

  • hoe je slimme psychologische verkooptrucs gebruikt;

  • hoe je meer bezoekers krijgt door jezelf ‘onvergetelijk’ te maken;

  • hoe je klanten overtuigt via het onderbewuste (dat 95% van alle beslissingen neemt);

  • hoe je een continue stroom van likes, tweets en shares krijgt;

  • hoe je veel meer omzet binnenhaalt zonder je prijzen te verlagen;

  • hoe je nieuwsbrieven schrijft die klanten direct openen.

 Maak ze gek! door Aartjan van Erkel. Uitgeverij: Van Duuren Management.

 

GEEF NOOIT KORTING!

Lage prijzen zijn funest voor een gezond rendement en tasten de winst van bedrijven, professionals en zelfstandigen flink aan. Sinds de crisis is de prijs- en margedruk op veel markten alleen maar toegenomen. En de verwachting is dat daar voorlopig geen einde aan zal komen, zelfs niet als de economie herstelt.

'Geef nooit korting!' laat aan de hand van 31 adviezen zien hoe u het best met prijsdruk kunt omgaan. Op een luchtige manier staat beschreven hoe u prijsdruk voorkomt en tegengaat. Want lage prijzen zijn geen vaststaand feit. En onze eigen invloed op de prijs is veel groter dan we vaak denken.

Volgens de auteur zijn er vele manieren zijn om in de dagelijkse praktijk aan prijsdruk te ontsnappen: wees trots op de prijzen die u voor uw producten en diensten vraagt; realiseer u hoe waardevol u bent voor uw klanten en laat u niet gek maken. Als klanten zeggen dat u te duur bent, is dat vervelend. Maar het is pas echt een ramp als u dat zelf ook vindt.

Geef nooit korting, door Jos Burgers. Uitgeverij: Van Duuren Management.

 

WERKEN MET ‘LEREN VERANDEREN’

Het boek ‘Leren Veranderen' (De Caluwé & Vermaak) is al bijna twintig jaar zowel een standaardwerk als een bestseller over veranderkunde. Ter aanvulling en verdieping van dat handboek is er nu een werkboek met allerlei werkvormen. Die zijn geschreven en getoetst door praktijkmensen.

Het werkboek biedt elke veranderaar materiaal om krachtiger met het gedachtegoed te (leren) werken. Ben je ook nieuwsgierig hoe andere praktijkmensen feitelijk diagnosticeren? Ben je op zoek naar de kern van de veranderopdracht? Hoe je een veranderstrategie bepaalt? Hoe je een verandertraject concreet vorm geeft en hoe je interventies combineert? Of hoe je verandervoorkeuren ontdekt en bespreekt? In 'Werken met Leren Veranderen' vind je tal van aanpakken, oefeningen, uitwerkingen, beschouwingen en cases. Sommige bijdragen kun je concreet inzetten of navolgen, andere zijn bedoeld ter inspiratie of ter discussie. Je kunt ze gebruiken voor je eigen ontwikkeling, voor een opleiding of voor je veranderteam.

Werken met leren veranderen, door Hanna Boersema-Vermeer en Gertjan de Groot. Uitgeverij: Vakmedianet

 

#LEVEN KAN JE LEREN

De maatschappij verwacht nogal wat. Je moet heel veel bordjes de lucht in houden, zo hoog mogelijk en liefst allemaal tegelijk. En dat is een beetje veel soms. Maar eerlijk? Eigenlijk wil je dat zelf ook. Je wil ten volle leven, van alles proeven, uitgedaagd worden, door energiek te zijn, en vooral heel hard genieten met al je zintuigen. Onmogelijk, zeg je? Tja, we hebben nooit beweerd dat het gemakkelijk is. Maar leven kan je leren, stap voor stap. Dit boek is geen droge cursus personal management, maar een inspirerende leidraad om je huishouden, je werk, je dagelijkse planning zo te organiseren dat het wél kan. Zodat combineren niet meer synoniem staat voor frustreren, maar voor beleven, ervaren, genieten.

#Leven kan je leren, door Evy De Baerdemaeker, Jasmine De Coninck, Nathalie Vermassen,Veerle Valaert. Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberights

 

AMERIKA, DE DROOM OP DRIFT

Auteur Björn Soenens (hoofdredacteur VRT journaal) is al zijn hele leven gefascineerd door Amerika en schrijft met onstuitbare passie over zijn favoriete land. Wie volgt Barack Obama op? Hoe verloopt de lange mars naar het Witte Huis? Waarom verandert Amerika in razendsnel tempo, ook al is het politieke leven in Washington verlamd? Soenens schetst een verbluffend tableau van de VS vroeger en nu.

We krijgen een beeld van een verbazingwekkend land vol dromers en bedriegers, met geschiedenissen vol sappige en markante details. Van Pocahontas tot Lehman Brothers, van JP Morgan tot Donald Trump, van Coke tot Oreo. Over het verknipte politieke systeem en het onherroepelijke verdampen van de Amerikaanse Droom. Over de opkomst van de latino's en de paranoia in de Amerikaanse politiek. Over AirBnB en Uber. Over helden en schurken. Over winners en losers.

Amerika, de droom op drift, door Björn Soenens. Uitgeverij: Lannoo

OP WEG NAAR EXCELLENT LEIDERSCHAP

In hun zoektocht ontdekten de auteurs dat excellente leidinggevenden zich onderscheiden op vijf thema’s. Zij:

  • starten met een stevige basis,

  • benutten verschillen,

  • creëren echte betrokkenheid,

  • stimuleren eigenaarschap,

  • focussen op teamresultaat.

Deze thema’s worden uitgebreid toegelicht, zodat je de kennis en ervaring van andere leiders kunt inzetten in je eigen rol. Dit boek houdt je een spiegel voor en nodigt je uit te onderzoeken wat voor jou en je team werkt. Door inspirerende voorbeelden en praktische tools kom je erachter hoe je je medewerkers kunt laten schitteren en daarmee het resultaat van je organisatie vergroot.

Op weg naar excellent leiderschap, door Anja Hilgers en

Charlotte Staats. Uitgeverij: Thema – uitgeverij van Schouten en Nelissen

DOORZIEN

Ieder mens heeft een ‘individueelste’ manier van kijken. Dit  doorzien is verbonden aan wie jij bent, jouw kern. Door bewust aan te sturen vanuit je doorzien, heb je de krachtigste sleutel om bij te dragen. Als je vanuit je eigen manier van kijken bijdraagt heb je een impact die authentiek en wezenlijk is in je werk, je gezin of waar dan ook. Om dat verschil te kunnen maken moet jij je eigen doorzien eerst ontdekken. Dit boek is een gids bij alle stappen die je daarin tegenkomt.

Hoe je contact maakt met je eigen doorzien. Hoe je kunt stoppen met het bagatelliseren van je grote bijdrage en die van anderen kunt herkennen. Hoe je plezier krijgt in het overdragen van je wezenlijke kijk op zaken. Maar vooral hoe je levendig wordt als je uit het onderdrukkende van het gemiddelde stapt. Het boek leert je ook hoe je onderstromen van macht en onmacht versterkend kunt ombuigen naar betere resultaten.

Doorzien, door Agnes Siegerink. Uitgeverij: Houtekiet

FEEDBACK CHALLENGE

Weet jij wat je sterke punten zijn? Wat anderen in jou waarderen? Weet je ook welke tips ze voor je hebben om nog beter te worden? Om te kunnen excelleren en de allerbeste versie van jezelf te worden? Daar kom je maar op één manier achter: door feedback te vragen! Feedback is immers de meest effectieve manier om te groeien, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak.

Maar om feedback vragen kan eng en confronterend zijn, want natuurlijk hoor je soms dingen die je liever niet gehoord had. Maar het is ook een heel persoonlijke en praktische manier om jezelf beter te leren kennen, en gewapend met die kennis stappen te zetten om je verder te ontwikkelen.

Tijdens de ‘Feedback Challenge’ in dit boek ga je vijftien dagen lang feedback vragen aan je collega’s, je leidinggevende en jezelf. Je krijgt inzicht in hoe je overkomt, mag mooie complimenten in ontvangst nemen en werkt concreet aan je ontwikkelpunten.

Feedback challenge, door Axelle de Roy. Uitgeverij: Thema – uitgeverij van Schouten en Nelissen

OOG VOOR KWALITEIT

Visualiseren van kwaliteitszorg is een onmisbare schakel in het werken aan kwaliteitsverbetering: de informatie geeft inzicht en overzicht, verdieping en vaak nieuwe invalshoeken. Bij het doorgronden van een situatie, het onderzoeken van nieuwe denkrichtingen of het uitwerken en toepassen van de juiste verbeteracties is het visualiseren van informatie van groot nut.

Zowel individueel als in groep geeft het visualiseren van kwaliteitszorg de volgende effecten:

  • brengt de informatie over op een andere manier; genuanceerder, creatiever, laat een groter beeld zien, geeft aha-erlebnis, kan beïnvloeden en enthousiasmeren;
  • het kan prikkelen, associëren en imagineren;
  • geeft overzicht, verdieping en een impuls aan het creatieve denken;
  • roept beelden op die wij in woorden niet adequaat kunnen beschrijven;
  • het legt verbanden en verhoogt de betrokkenheid;
  • kan zorgdragen voor het bestendigen/borgen van een verbetering/verandering.

Oog voor kwaliteit, door Chris De Rijdt, Jeroen Blijsie, Annemie Simkens, Hans Crampe, Paul Carpentier, Mieke Van Dessel, Hilde Hautekees. Uitgeverij: Politeia

OVERTUIGEND DEBATTEREN

Waarom zou u debatteren? Omdat u zonder het debat zelden uw doel bereikt. Gelijk hebben is mooi, maar gelijk krijgen is beter. Om te overtuigen, zult u het spel met tegenspelers en publiek sterk moeten spelen. Speelt u het direct of indirect, slim of sluw, hard of zacht.

De auteurs zijn twee topdebaters (van Debat.NL). Zij bieden u een uniek inzicht in alle technieken, tips en trucs die van u een overtuigend spreker maken. Wat kunt u leren van Obama, Pechtold, Wilders, Shell en Greenpeace, zodat niets of niemand u meer verrast? Bij debatten, vergaderingen en onderhandelingen komen deze vaardigheden u uitstekend van pas.

Overtuigend debatteren, door Peter van der Geer en Sharon Kroes. Uitgeverij: Academic Service

REINVENTING ORGANIZATIONS

Moderne organisaties lijken vast te zitten in een verouderd stelsel. Werknemers raken gedemotiveerd, ondernemers zoeken naar een ander soort management, vertrouwde modellen schieten tekort. Kunnen we op die manier eigenlijk nog wel verder?

Reinventing organizations biedt een antwoord. Het boek laat zien hoe we aan het begin staan van een nieuw tijdperk. Daarin dragen belangrijke doorbraken bij aan een diepere voldoening voor management, medewerkers en klanten. Hoe breng je je eigen authenticiteit terug in je werk? Hoe eenvoudig kan een organisatie weer zijn? Wat kun je bereiken door met een gezamenlijk en breed gedragen doel te werken?

Met een veelvoud aan praktijkvoorbeelden en inspirerende getuigenissen biedt het boek een venster op de organisatie van de toekomst en is het een aanrader voor wie nieuwe manieren van werken en leven wil begrijpen en combineren.

Reinventing organizations, door Frederic Laloux. Uitgeverij: Lannoo Campus

AGILE MANAGEN

Een omgeving die steeds sneller en diepgaander verandert. Een markt die dynamisch, complex en onvoorspelbaar is geworden. Het is iets waar iedere organisatie mee te maken heeft. Wie in de toekomst wil blijven bestaan, moet zich vliegensvlug kunnen aanpassen. Steeds meer organisaties zien in dat hun traditionele manier van werken tekortschiet. Het ontbreekt hen aan agility.

In dit boek laat agility-expert Mike Hoogveld zien wat we kunnen leren van slimme start-ups en andere succesvolle innovatieve organisaties. Aan de hand van wetenschappelijke inzichten en praktijkvoorbeelden beschrijft hij hoe je je eigen organisatie agile maakt, door te focussen op continue verbetering. Daarmee geeft hij heel concreet antwoord op die uiterst cruciale vraag waar zoveel organisaties mee worstelen: hoe vergroten we onze wendbaarheid?

Agile managen, door Mike Hoogveld. Uitgeverij: Van Duuren Management

BEREN OP DE WEG, SPINSELS IN JE HOOFD

Piekeren over problemen, ergernissen, gevoelens van onmacht en onrecht. Veel mensen hebben dagelijks te maken met deze bronnen van spanning en onrust. Vaak leggen zij de oorzaak ervan bij de situatie zelf. Het ligt niet aan ons, denken ze. Dat maakt werken uitputtend in plaats van prettig.

Een groot deel van de narigheid veroorzaken we echter zelf. Onze manier van denken en fantaseren bepaalt uiteindelijk hoe we ons voelen en hoe we ons opstellen en gedragen. Dit is het uitgangspunt van de Rationele Effectiviteits Training (RET). Met dit boek leer je beter omgaan met allerlei situaties in het werk die aanleiding kunnen zijn voor ergernissen, stress, niet-productief gedrag en slechte sociale contacten. De vele voorbeelden in het boek maken de boodschap duidelijk: een manager van emoties heeft zichzelf beter in de hand.

Beren op de weg, spinsels in je hoofd, door Theo Ijzermans. Uitgeverij: Thema (van Schouten & Nelissen)

BUSINESS TRANSFORMATION FRAMEWORK

Dit (Engelstalige) boek legt het Business Transformation Framework (BTF versie 2016) uit, een structurele aanpak, gebaseerd op best practices. De praktijkgerichte benadering moet helpen om organisatieveranderingen te ontwerpen, te ontwikkelen, te plannen en te beheren.

In BTF staan coherentie en samenwerking centraal. Die coherentie moet er zijn tussen de organisatieomgeving, de strategie en de business transformation portfolio. Maar ook tussen de vier verschillende aspecten die komen kijken bij het runnen van een business: klantenbehandeling en marktkanalen, processen en organisatiestructuur, informatica en toepassingen, IT-infrastructuur en middelen.

De BTF-methodologie zorgt ervoor dat dit complex proces beheersbaar blijft dankzij een stapsgewijze aanpak. Verder is BTF er ook op gericht om veranderingen tastbaar en concreet te maken. Zo krijg je het engagement en de medewerking van alle stakeholders.

Business Transformation Framework, door Jeroen Stoop; Tjerk Hobma, Sjoerd Staffhorst, Remco Bekker. Uitgeverij: Van Haren Publishing.

NOOIT MEER TE DRUK

‘Nooit meer te druk’ is een praktisch boek dat ons helpt om een van de grote problemen van het moderne leven aan te pakken: we zijn te druk.

Onze inbox en to-dolijst puilen uit, veel mensen verwachten iets van ons en burn-out is de grootste bedreiging op de werkvloer. Let wel, dit boek is geen timemanagementboek, Auteur Tony Crabbe gebruikt nieuw psychologisch onderzoek en biedt heldere strategieën voor een opgeruimd hoofd en leven, met gerichte aandacht op wat je doet.

Nooit meer te druk, door Tony Crabbe. Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

PROVOCATIEF COACHEN

Provocatief coachen is een methode waarmee je de klant met humor en warmte uitdaagt. Het is heel anders dan de traditionele coachingsaanpak. Niks goed luisteren, doorvragen en samenvatten, maar direct ingaan op wat iemand zegt op een onverwachte manier. Je verrast en verwart, overdrijft het probleem en komt met absurde oplossingen. En dat is nog effectief ook.

Door je vrolijke provocaties reageert je klant oprecht. Samen kom je sneller tot de kern van het probleem. Het resultaat is dat je klant meer daadkracht toont en realistischer naar zichzelf kijkt.

Dit handboek leert je hoe je provocatief coachen effectief inzet tijdens coachingstrajecten. Met 18 uitgewerkte technieken en fragmenten van echte coachingsgesprekken zie je hóe het werkt en dàt het werkt.

Provocatief coachen, door Anneke Dekkers en Karin de Galan. Uitgeverij: Thema (van Schouten & Nelissen)

DE KWETSBARE LEIDER

Een Noordpoolexpeditie confronteerde de auteur met de kwetsbaarheid van de mens, maar ook met de kracht die uit die kwetsbaarheid kan groeien. Pas vanuit de confrontatie met jezelf kan je groeien als mens én als leider.

Het boek biedt aan leidinggevenden de inspiratie om meer in de spiegel te kijken en zo een betere bedrijfscultuur op te bouwen. Het toont welke veranderingen je kunt introduceren, maar ook hoe je die plannen concreet aanpakt en hoe je je bedrijf transformeert naar een waardengedreven organisatie.

Van de persoonlijke missie als leider tot het geven van de juiste ruimte aan medewerkers, van cultuurtransformatie tot het Rosie-anagram, van Noordpoolexpeditie tot Camino-tocht: dit boek is het relaas van een diep persoonlijke en voortdurende zoektocht naar een authentiek leiderschap.

De kwetsbare leider, door Joost Callens. Uitgeverij: Lannoo Campus

DE 5 KEUZES VOOR BUITENGEWONE PRODUCTIVITEIT:

Verdrinken in een berg werk of op de toppen van je kunnen werken, dat is de keuze. Of eigenlijk: de 5 Keuzes. Franklin Covey ontwikkelde een krachtige methode – gebaseerd op de kennis van Stephen Covey (bestsellerauteur van 'De zeven eigenschappen'), de laatste ontdekkingen in de neurowetenschap en jarenlange praktijkervaring. Daarmee kun je je productiviteit en persoonlijke effectiviteit meetbaar verhogen.

De methode helpt je in te zien waar je je kostbare tijd, energie en aandacht aan moet besteden om datgene te bereiken wat voor jou het belangrijkst is. Dankzij de 5 Keuzes word je proactief, focus je op wat echt het verschil maakt, krijg je dingen voor elkaar, maak je het leven makkelijker met behulp van technologie – en je krijgt er nog energie van ook.

Het werk bevat praktijkvoorbeelden uit de Benelux.

De 5 keuzes voor buitengewone productiviteit, door Kory Kogon, Adam Merrill en Erik Roger. Uitgeverij: Business Contact

CONFLICTBEMIDDELING OP HET WERK

Waar mensen samenwerken of samenleven, ontstaan automatisch spanningen en conflicten. De voorbije decennia zijn conflicten op het werk veel meer zichtbaar. Doordat we meer durven verschillen, mondiger zijn geworden, in een snel veranderende context efficiënt moeten blijven enz. Elke leider die samen met zijn team duurzame resultaten wil neerzetten, kan spanningen maar beter omzetten tot een constructieve dialoog.

Deze praktijkgids biedt heldere inzichten in hoe conflicten ontstaan en hoe je er zélf mee aan de slag gaat. De lezer kan meekijken over de schouder van een bemiddelaar dankzij zes volledig uitgewerkte cases – récht van de werkvloer. Het boek bevat ook vele praktische tips voor elke HR-professional en manager.

Conflictbemiddeling op het werk, door Sandra Peeters en Ingrid Larik. Uitgeverij: die Keure

BELEIDSEVALUATIE DOOR LOKALE BESTUREN IN BBC

Beleidsevaluatie op zich is geen spectaculair gegeven, maar binnen BBC (Beleids- en BeheersCyclus) is het een wettelijke verplichting.

Het volstaat niet langer om enkel cijfermatige gegevens te analyseren, er moet bij de opmaak van de jaarrekening ook worden stil gestaan bij de maatregelen die een lokaal bestuur heeft genomen en bij de interne en externe gevolgen en effecten van deze maatregelen.

In dit werk komen volgende aspecten aan bod:

  • wanneer en waarom evalueren
  • de beleidscyclus
  • hoe komt beleid tot stand?
  • motieven om het beleid te evalueren
  • wat is beleidsevaluatie?
  • wat is beleid?
  • ...

Vanuit de theoretische visie wordt de stap gezet naar de praktijk en de toepassing van evaluatie in de dagelijkse werking van de besturen met onder meer volgende items:

  • opvolgen versus evalueren
  • leren door evalueren
  • SMART gericht formuleren
  • kengetallen en stuurgetallen
  • indicatoren
  • evaluatie-instrumenten

Beleidsevaluatie door lokale besturen in BBC, door Guy Van Goethem. Uitgeverij: INNI Publishers

PROFESSIONELE LOOPBAANCOACHING

Loopbaancoaching is een jong vakgebied, dat volop in beweging is. In deze tijd van vele beroepskeuzemogelijkheden voor jongeren, het wegvallen van lifetime-employment, krapte op de arbeidsmarkt, burn-outs onder dertigers en het vitaal houden van vijftigers en zestigers, schreeuwt het vak om professionalisering. Professionele loopbaancoaching is een praktijkboek voor professionals die zich bezighouden met loopbaanvraagstukken. Het werk geeft niet alleen een uitgebreid en actueel overzicht van de belangrijkste denkwijzen, modellen, instrumenten en werkvormen, maar ook veel praktische tips. Aan bod komen onderwerpen als keuzebegeleiding, competentiecoaching, levenscoaching, loopbaancounseling en coaching bij stress of burn-out.
Professionele loopbaancoaching, door Rozemarijn Dols.
Uitgeverij: Van Duuren Management

THE NETWORK ALWAYS WINS

Wat als markten sneller veranderen dan bedrijven? In het huidige digitale tijdperk zijn de traditionele bedrijfsmodellen steeds minder relevant. De tijd van fluïde organisaties en de 'network native' is aangebroken. The Network Always Wins toont aan hoe de kracht van het netwerk organisaties in dit nieuwe tijdperk kan maken of kraken, en hoe je die energie kan aanwenden om je organisatie wendbaar te houden. Enkel op die manier kunnen bedrijven een rol blijven spelen in een onzekere toekomst. Dit boek biedt een origineel en radicaal vernieuwend venster op de moderne organisatie aan de hand van verrassende inzichten uit management, astrofysica, wiskunde en moderne geschiedenis. Het is tegelijk leerzaam en aangenaam om te lezen.
The network always wins, door Peter Hinssen.
Uitgeverij: Lannoo/Campus

E-MAIL MARKETING

Auteurs Tamara Gielen (één van ’s werelds top influencers en thought leaders op vlak van e-mailmarketing) en Hans Smellinckx (al meer dan 15 jaar expert Omni-channelmarketing voor merken zoals Coca-Cola, Ikea en Artoos) presenteren je met dit boek een heuse handleiding om e-mailmarketing strategisch te integreren in je marketing.
In dit boek, geschreven in gewone mensentaal, vind je praktische tips en een heleboel voorbeelden waarmee je aan de slag kunt gaan. Geen wollige strategieën en complexe operationele oefeningen, maar een direct toepasbaar verhaal om met e-mailmarketing je doelgroep te inspireren, te teasen en te converteren. Op de bijhorende website vind je bovendien nog meer cases, worksheets en andere handige tools en resources.
E-mail marketing, door Tamara Gielen en Hans Smellinckx.
Uitgeverij: Die Keure

HEBBES!

Uiteraard wil je als recruiter, P&O'er of leidinggevende de juiste kandidaat uit het sollicitatieproces halen. De droomkandidaat voor de baan die je aanbiedt, moet beschikken over een aantal competenties. Bijvoorbeeld flexibiliteit, besluitvaardigheid en zelfkennis. Natuurlijk kan een sollicitant zéggen dat hij over deze competenties beschikt, maar hoe kom je erachter of dat ook daadwerkelijk zo is?
Met Hebbes! heb je het antwoord in handen. In dit boek staan 89 competenties beschreven, mét bijbehorende selectievragen. Met dit slimme instrument voer je effectieve en goede selectiegesprekken, waardoor het veel gemakkelijker wordt de juiste kandidaat te vinden.
Hebbes! door Marjo Louwers-Janssen.
Uitgeverij: Thema

HANDBOEK WELZIJN OP HET WERK

Het juridische landschap inzake “Welzijn op het werk” is in de laatste twintig jaar ingrijpend gewijzigd. Met de Welzijnswet van 4 augustus 1996 startte in België een indrukwekkende herstructureringsoperatie die bijna - maar nog niet volledig - is afgerond.
Dit handboek is het eerste Nederlandstalige basiswerk over de juridische aspecten van welzijn op het werk. De term “juridische aspecten” geeft aan dat niet het volledige juridische landschap wordt besproken: wel zoomen de auteurs in op de basiskennis van het recht inzake welzijn op het werk. Dit handboek biedt de basisinformatie om u in deze materie te verdiepen als student, advocaat, magistraat, bedrijfsjurist, preventieadviseur, consulent, bedrijfsverantwoordelijke …
Handboek welzijn op het werk, door Anne Van Regenmortel.
Uitgeverij: Die Keure

STORYTELLING

Al te vaak wordt in de marketingwereld een perspectief gehanteerd dat erg merk- en organisatiegeoriënteerd is. Waarna men zich de vraag stelt waarom iets niet aanslaat. De reden is simpel: omdat het niet boeit. Omdat er niemand op zit te wachten.
Het vertellen van verhalen is een kunst, maar wel een die ook in het bedrijfsleven een rol kan spelen. Verhalen maken content duidelijker, brengen organisaties onder de aandacht, maken een merk tastbaar. Als je weet hoe het concept te gebruiken, vormt het boek een nuttig instrument in een modern marketingarsenaal.
Via voorbeelden en inzichten uit de praktijk maakt het boek duidelijkhoe rijk de techniek wel kan zijn en wat ze kan bijdragen aan de marketing van merken en organisaties. De auteur illustreert kernbegrippen en basistechnieken, minder voor de hand liggende maar belangrijke aspecten komen uitvoerig aan bod.
Storytelling, door Guido Everaert.
Uitgeverij: LannooCampus

LEAN IN GEZONDHEIDS- EN WELZIJNSVOORZIENINGEN

In deze nieuwe pocket vinden directieleden, leidinggevenden, kwaliteitscoördinatoren, staf-, beleidsmedewerkers, projectmedewerkers en studenten/stagiaires uit de gezondheids- en welzijnsvoorzieningen interessante praktijkvoorbeelden en instrumenten om met de Lean-methode aan de slag te gaan. Diverse organisaties experimenteren met lean-instrumenten, andere zijn bezig om zich te oriënteren. Er zijn ook organisaties die Lean inschrijven als een strategie in het beleids- en jaarplan om hun organisatieprocessen te verbeteren, met als richtingevende elementen meer klantwaarde leveren, medewerkers tevredener maken, kosten verlagen en verspilling elimineren.
Lean in gezondheids- en welzijnsvoorzieningen, door Hans Crampe.
Uitgeverij: Politeia

HUMAN RESOURCE MANAGEMENT EN PERFORMANTIE

Sinds de economisering verwacht men van de gemiddelde Human Resource Manager een specifieke kennis en kunde die niet terug te voeren is tot ‘gezond verstand’. Dit boek vormt een leidraad bij het beheersen en implementeren van managementsystemen en -praktijken. De auteur beperkt zich niet tot de opsomming van methodieken of praktijken, maar vertrekt vanuit een multidimensioneel model, waarbinnen de verschillende elementen van Human Resource Management worden samengebracht. Zo kan de lezer de complexiteit van het menselijke en organisationele functioneren beter begrijpen en kan hij problemen op een adequate manier oplossen.
Human resource management en performantie, door Alex Vanderstraeten.
Uitgeverij: Die Keure

MENTAAL KAPITAAL

De burn-outepidemie neemt ongekende vormen aan. Maar er is een oplossing: hoe groter je mentale weerbaarheid, hoe beter je beschermd bent tegen stress, burn-out en andere mentale problemen. In dit boek toont de auteur wat de belangrijkste componenten zijn van mentale veerkracht, en hoe je deze kunt trainen om je mentale kapitaal te vergroten. Recent wetenschappelijk onderzoek toont aan dat we zelf een aanzienlijke impact hebben op ons mentale kapitaal. Met de juiste mindset kun je de kans op een burn-out dus aanzienlijk verkleinen, en met de juiste aanpak kun je burn-out in je bedrijf sterk reduceren.
Mentaal kapitaal, door Elke Geraerts.
Uitgeverij: Lannoo